مواد جاذب رطوبت درایر جذبی

مواد جاذب رطوبت درایر جذبی

درایرهای جذبی نوعی خشک کن هوا هستند که از یک ماده جاذب برای حذف رطوبت هوای فشرده استفاده می کنند به علاوه دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به نوع کاربرد آن ها، از انواع درایر جذبی استفاده می شود؛ بنابراین درایر جذبی توسط مواد جاذب رطوبت، بخار آب موجود در هوا را جذب می کند و این اجازه را می دهد تا هوای موجود در درایر جذبی، خشک و تمیز باشد. این درایرهای جذبی در کاربردهای صنعتی استفاده می شوند همچنین آن ها معمولاً در محیط های پزشکی و آزمایشگاهی و همچنین در صنایع غذایی و نوشیدنی و سایر صنایع کاربرد دارند.

یکی از مزایای اصلی درایرهای جذبی توانایی آن ها در حذف رطوبت به سطوح بسیار پایین است به طوری که آن ها معمولاً می توانند تا نقطه شبنم – ۴۰ درجه فارنهایت پایین بیایند و این، آن ها را برای استفاده در محیط هایی که رطوبت می تواند به تجهیزات یا فرایندها آسیب برساند ایده آل می کند.

درایرهای جذبی همچنین برای استفاده در جایی که رطوبت می تواند بر کیفیت محصول نهایی تأثیر بگذارد، ایده آل هستند در همین راستا مجموعه هوا تجهیز خاورمیانه، به لطف عملکرد عالی و تولیدات با کیفیت خود، چندین درایر جذبی استاندارد مختلف را با عملکردها و انواع مختلف با صرفه جویی در مصرف انرژی ارائه می دهد؛ بنابراین درایرهای جذبی ما معیارهای نگهداری را برآورده می کنند که بالاترین راندمان و کاربرپسندی را تضمین می کند. برای انتخاب نوع درایر جذبی که نیاز دارید و نحوه استفاده از مواد جاذب رطوبت با ما در ارتباط باشید.

مواد جاذب رطوبت درایر جذبی (1)

مواد جاذب رطوبت درایر جذبی معمولاً در موارد زیر استفاده می شوند

  • پزشکی: هوای فشرده خشک و استریل برای بسیاری از کاربردهای پزشکی از جمله در بیمارستان‌ها، اورژانس‌ها، بخش‌های مراقبت‌های ویژه و مطب‌های دندانپزشکی حیاتی است؛ بنابراین از انواع سیلیکاژل به عنوان مواد جاذب رطوبت در درایرهای جذبی این صنعت، استفاده می شود.
  • هنر و رنگ آمیزی: کاربردهای هوای تجاری، مانند جزئیات رنگ خودرو و کار با چوب، نقش مهمی در ظاهر محصول نهایی دارند، به همین دلیل است که اپراتورها به هوای عاری از باکتری ها و آلاینده های زنگ نیاز دارند؛ بنابراین از مواد زغال چوب فعال یا همان کربن اکتیو به عنوان مواد جاذب رطوبت درایر جذبی در صنعت رنگ خودرو استفاده می شود.
  • غذا و آشامیدنی: مراکز تولید و توزیع مواد غذایی و نوشیدنی به هوای خشک و استریل نیاز دارند تا همه اقلام تازه و در سطح دمای ایمن برای فروش و مصرف نگهداری شوند بنابراین؛ از انواع سیلیکاژل به عنوان مواد جاذب رطوبت درایر جذبی استفاده می شود.
  • ساخت: تأسیسات تولیدی از هوای فشرده خشک برای تجهیزات ماشین آلات و تعمیر و نگهداری استفاده می‌کنند و هر گونه رطوبت ناخواسته می‌تواند به سیستم‌های با کارایی بالا آسیب برساند و قطعات را فرسوده کند.
  • داروسازی:  صنعت داروسازی با مواد بسیار حساس کار می کند، و حتی ناسازگاری های جزئی یا آلاینده ها می توانند کل سیستم را برای استفاده ناامن کنند؛ بنابراین از انواع سیلیکاژل و غربال های مولکولی در این صنعت به عنوان مواد جاذب رطوبت برای درایر صنعتی استفاده می شود.
  • کشاورزی: ​​مزارع مسکونی و تجاری اغلب از هوای فشرده برای سم‌پاشی محصولات برای تمیز کردن یا پردازش استفاده می کنند و رطوبت بیش از حد یا آلاینده های باکتریایی می تواند باعث آسیب بیشتر یا غیر قابل استفاده شدن محصولات شود؛ بنابراین از کلرید کلسیم به عنوان مواد جاذب رطوبت در این صنعت استفاده می شود.

مواد جاذب رطوبت درایر جذبی (2)

مقایسه توانایی های جذبی مواد جاذب رطوبت

برای مقایسه و قابلیت های انواع مواد جاذب رطوبت به اهداف و نیازهای صنعت خود توجه زیادی داشته باشید؛ زیرا انتخاب یک ماده جاذب رطوبت مناسب، با توجه به نوع کاربرد شما تعیین می شود به علاوه می توانید برای اطلاعات دقیق تر در مورد میزان جذب رطوبت و میزان ظرفیت، با مجموعه ما تماس بگیرید به طوری که کارشناسان ما، با شما همکاری خواهند کرد تا راه حلی آماده یا سفارشی را بیابید و ارائه دهید که ایمنی و طول عمر پروژه شما را تضمین می کند.

نحوه انتخاب نوع مواد جاذب رطوبت

انتخاب یکی از مواد جاذب رطوبت به اندازه فضای هوایی که قرار است خشک شود بستگی دارد، به علاوه به ماهیت نوع کاربرد شما بستگی دارد همچنین درایرهای جذبی انواع مختلفی دارند که هر کدام نیاز به نوع خاصی از مواد جاذب رطوبت دارد؛ بنابراین ما معمولاً برای تعیین متغیرهای بالا از مشتری تعدادی سؤال می‌پرسیم تا بتوانیم محاسبه کنیم که کدام مواد جاذب رطوبت درایر جذبی برای برنامه خاص شما، بهتر عمل می‌کند.

مواد جاذب رطوبت درایر جذبی (3)

انواع مواد جاذب رطوبت

برخی از رایج ترین مواد جاذب رطوبت درایرهای جذبی عبارت‌اند از سیلیکاژل، کلرید کلسیم، زغال چوب فعال، غربال های مولکولی، آلومینا و سیلیس چرا که غیر سمی هستند و سرعت جذب بسیار بالایی دارند. بیشتر مواد جاذب رطوبت از نظر شیمیایی پایدار هستند، اما تعداد کمی سمی هستند و فقط در شرایط خاص قابل استفاده هستند؛ بنابراین رایج ترین انواع مواد جاذب رطوبت مورد استفاده در درایرهای جذبی، عبارت‌اند از:

  1. سیلیس: یک ماده خشک کننده متداول ساخته شده از دی اکسید کربناست که به دلیل ظرفیت جذب بالا و تطبیق پذیری، شناخته شده است.
  2. زغال چوب فعال (کربن اکتیو): زغال چوب فعال که به دلیل ساختار متخلخل خود شناخته شده است، برای جذب رطوبت و ناخالصی ها استفاده می شود.
  3. کلرید کلسیم: یک ماده خشک کننده مؤثر، کلرید کلسیم اغلب به شکل گلوله ها یا کیسه های جذب کننده رطوبت استفاده می شود.
  4. سولفات کلسیم: این ماده خشک کننده برای کنترل رطوبت استفاده می شود و اغلب در صنایع مختلف یافت می شود.
  5. ژل سیلیکا: سیلیکاژل که از مشتقات سیلیس است، یک شکل دانه ای، شیشه ای و متخلخل از دی اکسید سیلیکون است که به صورت مصنوعی از سیلیکات سدیم ساخته شده است که به عنوان یک ماده جاذب رطوبت در درایرهای جذبی کاربرد فراوان دارد.
  6. غربال مولکولی (زئولیت): غربالمولکولی ماده ای دارای سوراخ های بسیار کوچک با اندازه دقیق و یکنواخت است به طوری که این سوراخ ها به اندازه ای کوچک هستند که مولکول های بزرگ را مسدود کرده و به مولکول های کوچک اجازه عبور می دهند؛ بنابراین از این غربال های مولکولی به عنوان مواد جاذب رطوبت درایر جذبی استفاده می شود.
  7. آلومینا فعال: آلومینا فعال ماده ای بسیار متخلخل است واز هیدروکسید آلومینیوم با هیدروکسیله کردن آن تولید می شود به طوری که این مواد جاذب رطوبت برای جذب آب از هوا و به عنوان فیلتر فلوراید، آرسنیک و سلنیوم در آب آشامیدنی استفاده می شود. آلومینا فعال به عنوان یک مواد جاذب رطوبت استفاده می شود و با فرایندی به نام  جذب عمل می کند  به طوری که آب موجود در هوا در واقع به خود آلومینا در بین گذرگاه‌های کوچک می‌چسبد که هوا از آن ها عبور می‌کند؛ بنابراین مولکول های آب به دام می افتند به طوری که هوا هنگام عبور از فیلتر، خشک می شود.

مواد جاذب رطوبت درایر جذبی (4)

چگونگی کار درایر جذبی

درایر جذبی، دارای دو برج است که به طور مساوی با مواد جاذب رطوبت پر می شوند به طوری که در طول عملیات معمول، یک برج برای حذف فعال رطوبت از هوای فشرده  استفاده می‌شود، در حالی که برج دیگر تحت یک فرایند معکوس قرار می‌گیرد که در آن رطوبت به طور فعال حذف می‌شود تا ماده جاذب رطوبت را بازسازی کند. هنگامی که ماده جاذب رطوبت در برج جذب، اشباع شد و مواد در برج دوم به اندازه کافی خشک شد، یک واحد کنترل برای معکوس کردن خودکار عملکرد آن ها استفاده می شود.

نکات مهم درباره انتخاب نوع مواد جاذب رطوبت برای درایر جذبی

سطح عملکرد

خواص جذب رطوبت برای سیلیکاژل های مختلف  و غربال های مولکولی متفاوت است؛ بنابراین در حالی که غربال مولکولی ظرفیت جذب عالی برای سطوح رطوبت پایین‌تر ارائه می‌دهد، سیلیکاژل در فضایی با رطوبت کم عملکرد بسیار ضعیفی دارد.  با این حال، هر دو ماده جاذب رطوبت هستند. این دو مواد جاذب رطوبت، تقریباً محدوده حفظ رطوبت یکسانی در دمای اتاق ۲۵ درجه سانتیگراد و سطح رطوبت ۴۰ درصد دارند؛ بنابراین در حین انتخاب مواد جاذب مناسب برای محصول خود مهم است که به سراغ محصول مناسب با محدوده خشک شدن مناسب بروید؛ زیرا هر محدوده، هدف متفاوتی را دنبال می کنند.

چه زمانی باید از سیلیکاژل استفاده کرد؟

سیلیکاژل بیشتر برای محصولاتی با دمای پایدار در انبار و سطح رطوبت نسبی بالا مناسب است به طوری که سیلیکاژل با خواص غیر سمی، خنثی و بسیار پایدار خود، به عنوان یک ماده جاذب رطوبت درایر جذبی برای بسیاری از شرکت‌های دارویی انتخاب محبوبی شده است.

مواد جاذب رطوبت درایر جذبی (5)

چه زمانی باید از غربال مولکولی استفاده کرد؟

در حالی که غربال مولکولی از نظر جذب رطوبت بسیار سریع تر و تهاجمی تر است، این ماده جاذب رطوبت برای محصولاتی که نیاز به محافظت فوری در برابر رطوبت محیط دارند، عملکرد بهتری دارد.

انواع مواد جاذب رطوبت را از کجا بخریم

هر ماده جاذب رطوبت برای نیازهای خاص شما مناسب نیست که این بستگی به نوع درایر جذبی و نوع کاربرد شما دارد؛ بنابراین قبل از سرمایه گذاری در خرید مواد جاذب رطوبت برای درایر جذبی در فرایند صنعتی خود، با کارشناسان ما در مجموعه هوا تجهیز خاورمیانه که دانش عمیقی در مورد راه حل های خشک کردن هوا دارند، مشورت کنید چرا که مجموعه ما، با چندین دهه تجربه در ساخت و تولید انواع درایر جذبی و مواد جاذب رطوبت که برای کاربردهای مختلف صنعتی طراحی شده اند، تخصص دارد.

مواد جاذب رطوبت درایر جذبی

با ما در ارتباط باشید.